عمدهترین معیار برای تمایز ریالیست از ایده آلیست، پذیرش جهان مادی و طبیعی به عنوان یک واقعیت غیر قابل کتمان است و اینکه دانشها و ارزش ها، مستقل از ذهن انسان وجود دارند.
از اینرو برخی از اندیشمندان، ریالیستها را به واقع گرایان علمی یا طبیعی و عقلانی یا قدیمی تقسیم کردهاند( شفیلد، هری؛ مترجم سرمد، غلامعلی، ١۳۷۵) هدف ما در این مقاله بررسی مکتب ریالیسم و تاثیر آن بر تعلیم و تربیت است تا با بررسی دیدگاه دانشمندان این مکتب و استفاده از اندیشههای مثبت آن در جهت کیفیت بخشی در مسایل یادگیری گام برداریم.
چنانچه گزارهای که به آن علم داریم، در عالم خارج از ذهن نیز برقرار باشد، علم ما از معلوم «درست» و «صادق» است.
این مكتب عكس العملی بود در مقابل مكتب رمانتیك. رمانتیك مكتبی درون گرا و ذهنی بود كه برای فرار از واقعیت اكنون، به دنیای گذشته پناه میبرد كه البته این دنیای ساختگی غالبا مبنای واقعی نداشت، اما
نویسندگان ریالیست میكوشیدند زندگی مردم زمان خود را به شكلی كاملا عینی و واقعی در آثار خود منعكس كنند.
[۳] ریالیستها معتقد بودند كه دیگر ذایقه مردم شعر را نمیپسندد.
به همین سبب، آنها زمان و داستان كوتاه را برای بیان افكار خود را برگزیدند.
او باید بتواند با نفوذ به دنیای درون شخصیتها، تصویر روشنی از آنها در پیش چشم مخاطب ترسیم نماید.
قهرمانان رمانهای ریالیستی غالبا از طبقه متوسط اجتماع برگزیده میشدند كه نماینده هم نوعان و هم فكران خود بودند.
این رمان توانست مخاطبان زیادی را در تمام دنیا جلب نماید.
به جز نویسندگان فرانسوی، نویسندگان دیگری در نقاط مختلف جهان ظهور كردند كه با آثار خود نقش مهمی در بیداری مردم داشتند.
جان اشتاین بك، ارنست همینگوی و توماس مان نیز در آمریكا این مكتب را رونق بخشیدند.
در روسیه، تورگینف، لیوتولستوی، داستایفسكی و ماكسیم گوركی آثاری در این حوزه پدید آوردند.
[۷]
نویسندگان این رمانها سعی داشتند به گونهای واقعیتهای اجتماع خود را در این آثار منعكس نمایند.
یكی از مسایلی كه در اكثر رمانهای آن دوره به چشم میخورد، توجه به حقوق پایمال شده ن و اوضاع ناگوار آنها در جامعه بود.
منبع :
تعارضات شکلی قوانین دیوان کیفری بین المللی با جمهوری اسلامی ایران