برای اندازه گیری خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی به ترتیب از مقیاس­های خودکارآمدی شرر و همکاران( ١۹۸۲ )، پرسشنامه راهبردهای یادگیری( کرمی، ١۳۸١ )، مقیاس انگیزه پیشرفت هرمانس( ١۹۷۰) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج( ١۳۸۳) استفاده شد.
نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب سه متغیر خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری توانستند انگیزش پیشرفت و همین­طور عملکرد تحصیلی را در دانش­آموزان به­طور معناداری پیش­بینی کنند.
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شاهین‌شهر در سال ١۳۹١ بوده که ۲۵۰ نفر از آنان به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.
دانش اموزان از سطوح مختلف انگیزه‏ی بیشرفت تحصیلی برخوردارند ‏به این دلیل، در شیوه‏ی زندگی خود رفتار‏‌‌های متفاوتی را از خود بروز می‌دهند،به عنوان مثال دانش اموزانی که از انگیزه‏ی پیشرفت بیشتری برخوردارند نسبت به دانش آموزانی که از چنین انگیزه‌ای برخوردار نیستند، تمایل بیشتری به تحصیلات دانشگاهی، کسب نمره‏ی بالاتر و فعالیت‏‌‌های فوق برنامه هستند.
نتایج بررسی‏‌‌های منابع گوناگون این پژوهش بیانگر آن بود که نه تنها انگیزه پیشرفت ،برای موفقیت دانش آموزان در زمینه‏‌های تحصیلی ‏اهمیت دارد بلکه باید دانش آموزان در زندگی روزمره و کار‏‌‌های خود از انگیزه‏ی پیشرفت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند در پله‏‌‌های ترقی ‏را طی کنند و در پایان پیشنهاد‌‌هایی جهت ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای تحصیل ارایه گردید هدف پژوهش، بررسی رابطه بین خودتنظیمی با انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران بود.
ابزارهای مورد استفاده، شامل «پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی( صلاحیت میان برنامه ای) با ۵۲ پرسش براساس مقیاس لیکرت، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس با ۲۹ پرسش چهارگزینه‌ای به علاوه معدل نیمسال اول دانش آموزان نیز جهت اندازه گیری عملکرد تحصیلی، بوده است.
تحلیل داده‏‌ها نشانداد که بین خودتنظیمی و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر رابطه مثبت و معنی دار وجوددارد( ۰.
۷۴۴) و خودتنظیمی، ۵۴ درصد واریانس متغیر ملاک پیشرفت تحصیلی را تبیین می‌کند.
۵۳) و متغیر انگیزش پیشرفت، توان تبیین ۲۸ درصد واریانس متغیر ملاک یعنی پیشرفت تحصیلی را دارد.
نتایج رگرسیون گام به گام حاکی از آن بود که متغیرهای خودتنظیمی و انگیزش پیشرفت با هم، ۵۶ درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می‌کنند.

منبع : مقاله انگیزش پیشرفت تحصیلی


پروژه و تحقیق پیشرفت ,تحصیلی ,انگیزش ,دانش ,آموزان ,متغیر ,انگیزش پیشرفت ,دانش آموزان ,پیشرفت تحصیلی ,تحصیلی را ,عملکرد تحصیلی ,درصد واریانس متغیرمنبع

مقاله اثر بخشی

تعارضات شکلی قوانین دیوان کیفری بین المللی با جمهوری اسلامی ایران

ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ‬‬‬ و اﻧﻮاع آن

مفهوم سرمایه اجتماعی

سنجش هوش هیجانی

مقاله امیدواری

رهبری تحول گرا

مشخصات

آخرین جستجو ها

دنیای گرافیک دانلود برای شما ویرا گرافیک اطلاعات جامع تخصصی پزشکی ایران و جهان ایده های زندگی و کسب و کار حس شادی تینر درمانگاه بیماریهای نشیمنگاهی پرسش مهر رئیس جمهور هر چی که بخوای