برای اندازه گیری خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی به ترتیب از مقیاسهای خودکارآمدی شرر و همکاران( ١۹۸۲ )، پرسشنامه راهبردهای یادگیری( کرمی، ١۳۸١ )، مقیاس انگیزه پیشرفت هرمانس( ١۹۷۰) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج( ١۳۸۳) استفاده شد.
نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب سه متغیر خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری توانستند
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی شاهینشهر در سال ١۳۹١ بوده که ۲۵۰ نفر از آنان به روش خوشهای چند مرحلهای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.
دانش اموزان از سطوح مختلف انگیزهی بیشرفت تحصیلی برخوردارند به این دلیل، در شیوهی زندگی خود رفتارهای متفاوتی را از خود بروز میدهند،به عنوان مثال دانش اموزانی که از انگیزهی پیشرفت بیشتری برخوردارند نسبت به دانش آموزانی که از چنین انگیزهای برخوردار نیستند، تمایل بیشتری به تحصیلات دانشگاهی، کسب نمرهی بالاتر و فعالیتهای فوق برنامه هستند.
نتایج بررسیهای منابع گوناگون این پژوهش بیانگر آن بود که نه تنها انگیزه پیشرفت ،برای موفقیت دانش آموزان در زمینههای تحصیلی اهمیت دارد بلکه باید دانش آموزان در زندگی روزمره و کارهای خود از انگیزهی پیشرفت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند در پلههای ترقی را طی کنند و در پایان پیشنهادهایی جهت ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای تحصیل ارایه گردید هدف پژوهش، بررسی رابطه بین خودتنظیمی با
ابزارهای مورد استفاده، شامل «پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی( صلاحیت میان برنامه ای) با ۵۲ پرسش براساس مقیاس لیکرت، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس با ۲۹ پرسش چهارگزینهای به علاوه معدل نیمسال اول دانش آموزان نیز جهت اندازه گیری عملکرد تحصیلی، بوده است.
تحلیل دادهها نشانداد که بین خودتنظیمی و
۷۴۴) و خودتنظیمی، ۵۴ درصد واریانس متغیر ملاک پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند.
۵۳) و متغیر انگیزش پیشرفت، توان تبیین ۲۸ درصد واریانس متغیر ملاک یعنی پیشرفت تحصیلی را دارد.
نتایج رگرسیون گام به گام حاکی از آن بود که متغیرهای خودتنظیمی و انگیزش پیشرفت با هم، ۵۶ درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین میکنند.
منبع :
تعارضات شکلی قوانین دیوان کیفری بین المللی با جمهوری اسلامی ایران